Nieuwe regels voor Webwinkels 05-05-2014


Per 13 juni aanstaande veranderen de regels voor Nederlandse webwinkeliers. Het zijn regels die Nederland wordt opgedragen vanuit Europa en crossborder-webshops zullen enkele regels dan ook herkennen vanuit omringende landen. De veranderingen zijn in principe minimaal, maar zijn wel voor elke webwinkelier belangrijk om even te kennen.

Om te beginnen verandert er wat papierwerk en kleine lettertjes. Leden van Thuiswinkel.org worden hier uiteraard in gecoacht en kunnen via een pakket makkelijk alle documenten vinden. Kleinere webwinkeliers zullen dit echt even uit moeten zoeken want je bent verplicht om nogal wat informatie met je klant te delen. Praktisch is het dus zeker niet, want de kans is klein dat je klant in deze informatie-overload de relevante antwoorden nog zal vinden. Maar goed, het wordt verplicht, dus we doen er maar aan mee.

Maar naast wat verplicht papierwerk moet ook de webwinkel zelf worden aangepast. Zo wordt er na 13 juni opeens onderscheid gemaakt tussen een knop ‘bestellen’ en een knop ‘kopen’ en verandert de bedenktermijn opeens in een langer herroepingrecht. Jawel het verandert echt. Mocht de klant eerst gekochte schoenen bekijken om te zien of hij deze wilde houden, na 13 juni mag hij ze gewoon direct bij aankomst dragen. Ook gebruikte artikelen mogen na 13 juni namelijk terug (herroepen) worden. Uiteraard moet er bij gemaakte schade (wat bij schoenen al vrij snel gebeurt nadat deze worden aangetrokken) wel compensatie betaald worden. Hoeveel schade precies wordt gemaakt zal jij als ondernemer eerst moeten besluiten en onderbouwen en zal bij een geschil uiteindelijk door de rechter (of geschillencommissie) moeten worden bepaald.

Is dat eerlijk? Aan de ene kant wel, want met een kledingstuk die je past kan wat gebeuren en dus maakt dit de regelgeving ietwat overzichtelijker. Aan de andere kant wil je ‘gebruik’ uiteraard niet toestaan bij erotische artikelen of beautyproducten en voor deze artikelen is nu dan ook een nieuwe hygiëneregel ontworpen. Ongetwijfeld zullen veel webwinkels hier gebruik van maken maar let wel goed op de voorwaarden want je moet het klanten verdomd goed duidelijk maken vooraf en ook met sealen/verpakken zul je goed op moeten letten.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Zo blijkt het herroepingrecht nogal flexibel. Om te beginnen wordt deze 14 kalenderdagen en moet het eindigen op een werkdag, maar daarnaast gaat deze pas in bij levering van het laatste product. Koopt de klant in een bestelling dus meerdere artikelen en heeft één artikel een levertijd van enkele weken? Dan loopt ook het herroepingrecht van de eerder geleverde producten tot twee weken na aankomst van het laatst geleverde artikel. Tricky dus, en dat deed bij de presentatie wel wat stof opwaaien want daar zijn wel wat vervelende voorbeelden denkbaar!

Andere vervelende voorbeelden? Je moet nadat de klant aangeeft gebruik te willen maken van het herroepingrecht binnen 14 dagen een eventueel vooruitbetaald bedrag terugstorten. De klant moet binnen die veertien dagen retourneren, maar als PostNL een dagje vertraging oploopt heb jij je artikel dus nog niet binnen voordat je verplicht terug moet betalen. Oftewel, je moet in dat geval terugbetalen nog voor je je geretourneerde artikel binnen hebt! Wettelijk ben je anders te laat.

Benieuwd naar de andere veranderingen? Zie dan het overzicht en de zelfscan op de site van Thuiswinkel.org, alle veranderingen en bekijk de meest gestelde vragen.

Gepost op: 05-05-2014  |  vorig bericht | volgend bericht | toon meer berichten
Bron: http://webwinkelweblog.nl/evenementen/webshop-wednesday-nieuwe-regels-webwinkels.html
 Inschrijven nieuwsbrief