Automatisch aanvullen Google 17-05-2013


De zoekmachines Google probeert het zoekers makkelijker te maken door, tijdens het typen van een zoekopdracht, met suggesties te komen. Een zinvolle optie zul je denken maar niet voor iedereen.

Hoe werkt het?
Je begint met typen in het zoekvak van Google. Terwijl je dit doet vult Google automatisch de verwachte zoekterm(en) aan. Dit gebeurt op basis van verschillende factoren zoals locatie en andere gegevens die bij Google, ook over jou, bekend zijn. Daarnaast speelt het aantal geraadpleegde zoekopdrachten een belangrijke rol. Wordt er bijvoorbeeld veelvuldig op ‘Volvo Hybrid’ gezocht dan zal Google, nadat ‘Volvo’ ingetypt is als optie ‘Volvo Hybrid’ voorstellen of bijvoorbeeld ‘Volvo Hybrid V60’.
Een compleet artikel met achtergrondinformatie vind je op searchengineland.com

Niet altijd positief
Stel je voor dat er onterecht een negatieve recensie over je bedrijf geplaatst is. Zolang deze als suggestie door Google gegeven wordt nadat jouw bedrijfsnaam ingevuld is maakt dat mensen nieuwsgierig en zullen ze die pagina willen raadplegen. Daarmee wordt het zoeken op de negatieve publicatie versterkt wat betekent dat deze terug blijft komen in de auto suggest van Google.
Of stel je voor dat je bedrijfsnaam (grotendeels) overeenkomt met een bedrijfsnaam die failliet gegaan is. Ook dan kun je als organisatie geconfronteerd worden met de suggestie dat jouw bedrijf failliet is. Dit wekt verwarring en argwaan bij (potentiële) klanten, gaan ze je negeren of moet je, als je daar de kans al voor krijgt, uitleggen wat er aan de hand is.
Een producent van voedingssupplementen uit Karlsruhe heeft een procedure gestart tegen Google en is door het Duitse hof in het gelijk gesteld. Zie het artikel op nu.nl

Wat doen als dit jouw bedrijf overkomt?
1. Google 'dwingen' het geautomatiseerde systeem aan te passen = procederen waarbij de uitkomst onzeker is omdat Google zich zal beroepen op een natuurlijk verloop gebaseerd op interesse en zoekvolume van gebruikers. Dat neemt niet weg dat ik het raadzaam vind om bij Google, via een juridisch onderbouwde brief, bezwaar te maken. Eventueel een termijn (mee)geven waarbinnen het 'gezuiverd' moet zijn en Google verantwoordelijk te houden voor de gevolgen.
2. De bedrijfsnaam wijzigen en dit doorvoeren in alle uitingen = kostbaar en langdurig omdat het jaren duurt voordat mensen de nieuwe (bedrijfs)naam als standaard nemen.
3. Het accepteren en er op inspelen door een website/pagina te creëren die hoog weergegeven wordt in de zoekresultaten. Bezoekers kunnen daar opgevangen worden, een korte toelichting lezen en vervolgens doorklikken naar de (bedijfs)website = niet ideaal maar waarschijnlijk wel de minst slechte optie.

Hoe aanpakken?
Er kan op verschillende manieren uitwerking gegeven worden aan optie 3. De juiste keus is volledig afhankelijk van de ‘laster’. In sommige situaties kun je binnen je eigen website een nieuwe pagina aanmaken die hierop ingaat maar er zijn ook situaties denkbaar waarbij het af te raden is om de ‘laster-term’ op te nemen binnen een ‘onbevlekte’ website. Immers is er dan een match binnen het domein en die (onterechte) verbintenis wil je juist niet.
In dat geval is het raadzaam om een afzonderlijke domeinnaam en zelfstandige pagina op te zetten, bij voorkeur buiten het netwerk van de bestaande website, een andere domeinnaamhouder, registrar e.d. om elke koppeling die Google kan leggen te voorkomen. Ook geen Analytics of andere tools van Google inzetten. Doe alles om het leggen van verbanden uit te sluiten. Een concreet voorbeeld van zo’n opzet vind je hier.

Gepost op: 17-05-2013  |  vorig bericht | volgend bericht | toon meer berichten
 Inschrijven nieuwsbrief