Affiliate marketing 30-01-2013


Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij adverteerders hun partners -affiliates/publishers- belonen voor de gegenereerde verkopen, doorgestuurde bezoek of verkregen lead. Vanwege het performance element wordt het ook wel performance based online marketing genoemd.

Bij affiliate marketing betaalt de adverteerder enkel voor het verkregen resultaat, oftewel ‘no cure, no pay’. De vergoedingsmodellen die worden gehanteerd zijn CPC (costs-per-click), CPL (costs per lead) en CPS (costs per sale). Daarnaast worden er ook andere modellen gebruikt zoals PPC (pay per call) waarbij er per gesprek kan worden afgerekend.

Hoe werkt het?
De adverteerder en de publisher gaan een samenwerking aan waarin het affiliatenetwerk een faciliterende rol heeft. Het netwerk registreert alle transacties, ondersteunt bij het optimaliseren van het affiliateprogramma en verzorgt de betaling aan de publisher.

Prestatie
Zodra afspraken gemaakt zijn over welke vergoeding de adverteerder betaalt voor de specifieke prestatie, stelt het affiliatenetwerk het promotiemateriaal beschikbaar en kunnen de aangesloten publishers de tekstlinks, banners en productfeeds op hun eigen website, mailing of social media opnemen. Zij gebruiken het promotiemateriaal om bezoekers door te sturen naar uw website of webshop en ontvangen hiervoor een vergoeding.
Publishers zijn doorgaans onder te verdelen in drie groepen: content-publishers, korting-publishers en mailpartijen. Bekende voorbeelden zijn: Fashionchick, Actiecode.nl en MoneyMiljonair.

Kostenefficiënt
Affiliate marketing is een kostenefficiënte manier van online-marketing. De adverteerder bepaalt de hoogte van de vergoeding en welke promotie er is toegestaan. Daarnaast kan realtime worden gezien hoeveel, wanneer en via welke media de transacties zijn geplaatst. De adverteerder gaat pas over op betaling zodra de transacties zijn goedgekeurd. Mocht een transactie niet met uw eigen administratie matchen, dan kunt u deze zelf afkeuren.

Menig affiliatenetwerk werkt samen met duizenden publishers. Samen met een channelmanager beheert u uw affiliateprogramma en kunt u zelf aangeven of u wel of niet door een specifieke publisher gepromoot wilt worden. De channelmanager is tevens uw branchespecialist en is op de hoogte van alle ins en outs binnen uw branche.

Hoe maak je een affiliateprogramma succesvol?
Het affiliatenetwerk adviseert onder andere over de meest effectieve beloningsstructuur voor uw affiliateprogramma. Een minimale vergoeding is belangrijk, maar publishers houden ook rekening met andere factoren. Zo berekent een publisher de eCPC (effective cost per click), om te zien hoeveel er per doorgestuurde bezoeker wordt verdiend. Daarbij heeft de kwaliteit van de webshop, de aanbieding en het afkeurpercentage grote invloed. Hoe hoger de eCPC uitkomt, hoe aantrekkelijker het affiliateprogramma voor de publisher wordt.

Actief beheren
Daarnaast dient een affiliateprogramma altijd actief te worden beheerd. Denk bijvoorbeeld aan speciale consumentenacties, publisherincentives en aangepast promotiemateriaal. Ook het actief keuren van de transacties geeft een positief signaal richting de publishers. Zij hebben dan immers door dat het affiliateprogramma actief wordt beheerd.

Gepost op: 30-01-2013  |  vorig bericht | volgend bericht | toon meer berichten
Bron: http://www.thuiswinkel.org/geld-verdienen-met-affiliate-marketing
 Inschrijven nieuwsbrief