Reisindustrie boos op Google 30-12-2011


De reisindustrie is niet gelukkig met Google. Die plaatst sinds enkele weken reisvergelijkingen boven algemene zoekresultaten. Rivalen als Expedia, Orbitz en Priceline vrezen omzetderving.

Wie in de Verenigde Staten bij Google zoekt naar New York of Los Angeles wordt sinds kort verblijd met een overzicht van de goedkoopste vluchten tussen beide steden. Google verwijst direct naar sites van de luchtvaartmaatschappijen. De reissites hebben het nakijken, terwijl ze voor 10 tot 20 procent zijn aangewezen op zoekverkeer van Google.

Volgens The Wall Street Journal mag Google van de luchtvaartmaatschappijen zelf niet verwijzen naar reisvergelijkers. Reissites zijn goed voor een derde van de ticketverkoop, wat neerkomt op een omzet van 17,5 miljard dollar. Maar boeken via reissites kost de luchtvaartmaatschappijen 11 dollar per transactie; als ze de boeking zelf verwerken zijn ze 10 dollar goedkoper uit.

Overigens doet zoekmachine Bing van Microsoft precies hetzelfde als Google. De Federal Trade Commission is volgens de WSJ enkele maanden geleden met een onderzoek gestart.

Dat Google belangstelling heeft voor de reiswereld is al langer bekend. Vorig jaar wilde Google ITA Software overnemen, een bedrijf dat vluchtdata levert aan Google, Orbitz en reisvergelijker Kayak. Deze laatste twee maakten bezwaar tegen de overname, maar de toezichthouders gingen alsnog akkoord toen Google beloofde dat ITA de gegevens aan concurrenten zou blijven leveren.

Gepost op: 30-12-2011  |  vorig bericht | volgend bericht | toon meer berichten
Bron: http://www.emerce.nl/nieuws/reisindustrie-boos-google
 Inschrijven nieuwsbrief